Het gaat bijna beginnen - Reisverslag uit Leh, India van Jan & Monique - WaarBenJij.nu Het gaat bijna beginnen - Reisverslag uit Leh, India van Jan & Monique - WaarBenJij.nu

Het gaat bijna beginnen

Blijf op de hoogte en volg Jan & Monique

20 Juni 2014 | India, Leh

Donderdag 19 juni.

Het gaat al wat beter, het op hoogte zijn. Vanmorgen zijn we in de winkelstraat geweest, waar Tashi ons heeft opgehaald om naar een school in de buurt te gaan. Ik moet hier nog steeds erg wennen. Het is alsof je zonder bootje zelf door de FataMorgana van de Efteling loopt. Alleen is deze FataMorgana "under contruction". Veel straten zijn opengebroken en alleen te voet bereikbaar, en obstakels naar eigen inzicht te overwinnen. Het blijft gewoon vreemd om te zien, zwerfhonden die overal liggen, koeien en kalfjes die in een hoop vuilnis midden op straat een zacht bed hebben gevonden, en ezeltjes die wat rondhangen zonder dat ze van iemand lijken te zijn.

Veel is hier onverhard, waardoor er het op zijn zachtst gezegd nogal stoffig aan toe gaat. Maar het is ook op een aparte manier ontzettend mooi. De Tibetaanse vlaggetjes die door de straten hangen, de kloosters en stupa's zie je ziet. Het heeft gewoon iets, al weet ik nog niet precies wat dan.

Samen met Tashi hebben we een afspraak bij de directeur van de school die wij bezoeken. Het is een hoge Lama die dichtbij de Dalai Lama staat. Hij is erg onder de indruk van Jan zijn boek en na een fijn gesprek komt het hoge woord eruit: we mogen persoonlijk het boek gaan overhandigen!! En om het nog gekker te maken, mogen we dat doen in het klooster van Likier, wat nogal een speciale plek schijnt te zijn. Met het krijgen van deze bevestiging, waar we zolang over gehoopt en getwijfelt hebben of het nu wel echt geregeld zou worden, komen er dan ook even wat emoties los. Dit is echt waaaaanzinnig!!

De datum is even lastig, want die valt midden in onze trekking. Samen met Tashi gooien we ons hele programma om. Het wordt alleen maar beter, haha! Het festival (wat een van de hoofdredenen van Jan is om nu hier te zijn) is geschrapt zodat we eerder met de trekking kunnen beginnen. Daarna de ontmoeting met de Dalai Lama en dan hebben we nog een kleine week over. We gaan dan een paar dagen naar een meer wat ook erg gaaf moet zijn voor landschapfotografie.

De Dalai Lama heeft hier binnenkort wat lezingen en daar komen zo'n 25.000 mensen per dag op af. Toeristen maar ook de lokale bevolking. Daardoor is er niemand die met ons de trek wil doen! Er moet namelijk een paardenman mee met 5 paarden die alles dragen, een gids, een kok en een extra mannetje voor mijn fototas. Maar Tashi heeft geen enkele paardenman gevonden die in deze periode onze trek wil doen! Als alternatief krijgen we nu yaks mee....in traditionele kledij....en een los paard voor Monique....en dat meent hij ook nog!!Het moet niet gekker worden!! Hoe gaaf is dat, de echte ouderwetse Himalayaanse uber-oerkoe, daar gaan wij mee de bergen in! Dat is ook iets wat Jan al heel lang wilde, maar nooit geregeld kreeg. Ik wordt er stilaan ook opgewonden over, whoehoe!!

Vrijdag 21 juni.

Het (draadloze) internet is hier echt wel een probleem. Het is er wel, maar werkt niet of nauwelijks. Het werkt elke dag wel een keer een uur, of een paar uur, maar het verassingselement zit hem in het onvoorspelbare tijdstip.
Vandaag hebben we nog een dag om te acclimatiseren en morgen gaan we op pad. Eerst twee dagen naar de bloemenmensen en vervolgens beginnen we aan onze trektocht. Onze eerste kans op een internetverbinding zal misschien 1 juli zijn. Zoniet, dan wordt het 3 juli, want dan zijn we weer in Leh, waar we nu ook zijn.
Onze spullen voor de trek zijn compleet. Hoeden (non-charming, LOL) stokken, lampjes, kussen....we hebben alles ingeslagen hier. Laat ons programma maar komen. We zijn er klaar voor!!

sorry....internet-cafe, dus geen foto's om te uploaden...

• 20 Juni 2014 - 14:29

Kim:

Klinkt erg cool allemaal! Veel plezier! X

• 20 Juni 2014 - 14:45

Anita:

Hoe verder je in je verslag komt hoe enthousiaster je wordt! Het klinkt in ieder geval helemaal fantastisch..dat gaat echt een belevenis worden, jan op een yak! Jij op een paard met modieuze hoed! Kan niet wachten tot ik de foto's zie! En dan de afspraak met de dalai lama...a dream comes true...ik lees niks over accu's dus dat zal wel niet meer gelukt zijn. Dus toch om de beurt . Ach geeft de ander wel de kans om eens te genieten zonder lens voor de neus. Ik vind het wel heeel erg jammer dat we niet echt kunnen meereizen dit keer..maar dat betekent des te meer te vertellen als jullie er weer zijn.

• 20 Juni 2014 - 14:56

Patricia Koppes:

Hoe vet is dat! De Dalai lama (nog een keer) ontmoeten! Het moet niet gekker worden! Supergaaf! Groetjes!

• 20 Juni 2014 - 15:29

Mp:

Jeetje zit ik me de pleures te miepen en vergeet te plaatsen....

Dalai Lama ontmoeten hoe gaaf is dat

Zal wel van je spannend en een beetje emotioneel verhaal zijn De Dalai Lama ontmoeten hoe gaaf is dat en nu Jan op die yaks ....in traditionele kledij....en een los paard,( Bofkont)
    En om de beurt nu met jou Fototoestel, want de accu is verleden tijd of niet!!!!!!

Maar het voornaamste is GENIET.

Dikke KUS.x

• 20 Juni 2014 - 16:28

Megje:

Ha ok-megje,

Wat klinkt het gaaf allemaal! Ben zó benieuwd naar alle foto's en verhalen straks!
    En hoe gaaf is het dat jullie de Dalai Lama gaan ontmoeten!

Geniet van jullie mooie reis!

Dikke kus!

• 20 Juni 2014 - 18:07

Nicole Vda:

owwwwwww hoe gaaf is dat!! Jammer dat ik er niet bij kan zijn, terwijl er nu best plaats was in de koffers zonder accu's ;-) zal ik ze ff komen brengen dan?? geniet ervan samen!!

• 20 Juni 2014 - 19:04

Karin:

Veel plezier!

• 20 Juni 2014 - 21:59

Kim Vermeulen:

Wauw klinkt gaaf!! Heeell erg veel plezier en geniet!!!
    Grtz kim

• 20 Juni 2014 - 22:34

Marlène:

Superrrrrr wat een reis zeg !!! ben zo benieuwd naar jullie verhalen en natuurlijk de foto's. En dan ook nog de Dalai Lamai ontmoeten zeg, .......wauw, sprakeloos.Doe voorzichtig en bovenal geniet van dit alles xxxxxx

• 21 Juni 2014 - 15:39

Tante Riek En Ome Jan:

Jan en Monique
    hele fijne vacantie en geniet er van

• 23 Juni 2014 - 13:00

Wendy:

Wat een belevenissen allemaal! Dit wordt een heel bijzondere reis! Geniet ervan :-)