update - Reisverslag uit Leh, India van Jan & Monique - WaarBenJij.nu update - Reisverslag uit Leh, India van Jan & Monique - WaarBenJij.nu

update

Blijf op de hoogte en volg Jan & Monique

08 Juli 2014 | India, Leh

Maandag 7 juli.

Soms gebeurd het gewoon. Dan zit er iets in het vat en moet het er nog even uitkomen.

Er waren verschillende redenen om hier naar Ladakh te reizen. Een ervan was de opbrengst van het boek. Deze was in eerste instantie gekoppeld aan Stichting Zanskar Scholen, waarmee we duidelijke afspraken hebben gemaakt.
Door omstandigheden en vertroebelde doelstellingen hebben we ons een paar maanden geleden teruggetrokken. De opbrengst van het boek hebben we meegenomen om hier aan diegenen te geven die het nodig hebben. Dat is gedeeltelijk gelukt, maar door de gecancelde trektocht zijn we niet bij de afgelegen dorpjes gekomen.
We hebben ons de vraag gesteld of we het geld dan een andere bestemming kunnen geven en welke dan.

Onze eerste paar dagen hier, bij de Brokpa-stam, waren erg bijzonder en hebben ons een heel speciaal gevoel gegeven. Uren hebben we gekletst met Lundup, die de kleine guesthouse runt, een hele fijne jonge man. Een man met een droom.

Hoe je het ook went of keert, overal op de wereld, elk plekje en elk dorpje dat 'ontdekt' wordt, overal willen mensen groeien. Ook bij de Brokpa mensen heeft de moderne tijd op een deur geklopt die de jeugd heeft open gemaakt. Het zijn alleen nog de ouderen die de traditionele kleding dragen. Deze stam, met deze tradities, is gedoemd om uit te sterven als er niks gebeurd. Niet voor niks heeft Jimmy Nelson deze mensen gefotografeerd voor zijn boek "Before They Pass Away", over wereldwijd uitstervende culturen....

Lundup zijn droom is het oprichten én inrichten van een klein museum, waarin deze cultuur bewaard zal blijven voor het nageslacht. Opdat ze nooit vergeten worden. En dat vinden wij een hele mooie bestemming....

Bij ons vaste restaurant zitten we met een bak koffie op het dakterras. Ik vind dat Jan Lundup moet bellen zodat we hem het geld kunnen overhandigen. Hij blijkt in Leh te zijn! Anderhalf uur later zitten we samen met hem en zijn neef Tundup aan een kop thee in onze hotel tuin. Hij krijgt bijna tranen in zijn ogen als we hem vertellen dat we hem willen helpen zijn droom waar te maken. Hij en zijn neef kunnen bijna niet geloven dat er mensen zijn die zich betrokken genoeg voelen bij hun cultuur om te helpen deze te behouden voor toekomstige generaties.

We hebben een gezellige avond met zijn vieren en als ze weg zijn besluiten we er nog een te drinken bij de overburen. We proosten op een goede start. Met blikbier welteverstaan....ik denk dat we gisteren de flesvoorraad verslonden hebben.
Lekker!

• 08 Juli 2014 - 07:42

Mootje En Jan:

Internet werkt hier zwaar frustrerend.
    Foto's volgen wel als we weer thuis zijn en alles eens fatsoenlijk werkt.

• 08 Juli 2014 - 08:21

Mp:

Het gezegde, Wie Goed ..... is hier van toepassing.

Ben zo benieuwd naar de foto's en de verhalen, geniet nag efkes en vooral een goede vlucht terug met een veilige landing.
    Tot gauw.

Knoevel.

niekje bbbenenene neekkjrkereke12336698741==== woutjexxxxxxxxx

• 08 Juli 2014 - 09:34

Anita:

Ik vind het een prima doel. Ook daar blijft het belangrijk het verleden voor de toekomst te bewaren! Weet niet precies wanneer jullie daar weer vertrekken maar in ieder gevLeen goede reis gewenst....hoop dat je ook nog even een stofzuiger hebt kunnen lenen, zodat alles weer past! Tot heel snel!

• 08 Juli 2014 - 09:58

Nicole VDA:

Dat is ook een heel goed doel!! (y) goed bezig!!

• 08 Juli 2014 - 12:48

Megje:

Fijn dat jullie iemand zo blij konden maken!!

Xx

• 08 Juli 2014 - 12:51

Lianne:

Mooi zeg.. klinkt geweldig om zoiets te mogen doen.

• 08 Juli 2014 - 21:56

Ans:

Ha Moniek en Jan

War geweldig om jullie verslagen te lezen. Wat een reis en wat een ervaring die neem je mee voor de rest van je leven. Geniet er met volle teugen van.
    Blijf jullie volgen.

groetjes
    Ans Jeurissen

• 08 Juli 2014 - 22:52

Frikon:

mooi hoor, goed gedaan jongens

• 09 Juli 2014 - 14:00

Wendy:

Mooi!! Goede reis terug alvast :-)