Go with the flow! - Reisverslag uit Tudor City, Verenigde Staten van Jan & Monique - WaarBenJij.nu Go with the flow! - Reisverslag uit Tudor City, Verenigde Staten van Jan & Monique - WaarBenJij.nu

Go with the flow!

Blijf op de hoogte en volg Jan & Monique

04 November 2014 | Verenigde Staten, Tudor City

Deze bruisende stad wordt weleens beschreven als een golf van energie. Een golf waarop je je moet laten meevoeren. Doe je dat niet, dan wordt je erdoor overspoeld en overweldigd.
Zo hebben wij het vandaag ook ervaren.
We zijn vanmorgen na een typisch snel ontbijt gaan lopen. Naar de Hudson Rivier, aan de andere kant van Manhattan. We hebben en paar fietsen gehuurd en zijn langs de Hudson zuidwaarts gefietst. Het was heerlijk weer met een stralende zon. Langs de Hudson loopt een fietspad met aan weerszijden bomen die nu vol in de herfstkleuren zitten. Aan de ene kant hebben we het water, aan de andere de skyline. Fantastisch.
We zijn naar Brooklyn gefietst om daar op een bepaalde plek de skyline van Manhattan te fotograferen. Uiteraard neem je dan de beroemde Brooklyn Bridge. Voor mij heeft het bijna iets magisch, de houten vlonders, de lijnwerking van de staalkabels en de o zo herkenbare pijlers van de brug. Hij overweldigt me, en ik slik mijn tranen weg terwijl ik met mijn fiets door de mensenmassa slinger.
Was is het toch mooi dat sommige dingen zo'n uitwerking op een mens kunnen hebben.
Het uitzicht op Manhattan is vanaf Brooklyn in elk geval fantastisch.

S'middags nemen we heel even de tijd om wat te shoppen. In een fotozaak natuurlijk.... Hier is vooral het systeem van "hoehoudenwezoveelmogelijkmensenaanhetwerk" van toepassing.
Op de afdeling fotografie zijn zon 50 balies, waar je een bestelling kunt doen. Een medewerker vraagt de gewenste spullen op, die dan in een mand worden afgeleverd met zon soort koker-systeem zoals wij dat kennen van vroeger bij de bank, als je geld ging opnemen of storten.
Als je je bestelling wilt kopen, krijg je een bon. De spullen worden met de mand naar een afhaalbalie op een andere afdeling gestuurd en op nummer apart gelegd. Zelf heb je dus alleen een bon in je handen, waarmee je naar de kassa gaat. Daar reken je af, en krijg je een andere bon mee naar een afhaalbalie, waar je bestelling in plastic tasje voor je klaarhangt. Als in een soort super-garderobe, zoals we dat vroeger kenden in discotheken. (Tegenwoordig gaat alles met kluisjes toch??)

Als het donker is wandelen we naar het Rockefeller Centre, om vanaf de "Top of the Rock" foto's te maken van de skyline. Er zijn hier wat vreemde statief regels en dat is heel erg jammer. Ik denk dat de bewakers vandaag een slechte dag hadden, want we worden zelfs weggejaagd als we op het trottoir een foto maken van een tegenover liggend winkelpand met kerstverlichting. En dat gaat niet bepaald vriendelijk. Of die vent heeft thuis niks te zeggen en wil dat compenseren op zijn werk door iedereen, die niet helemaal binnen de lijntjes loopt, de stuipen op het lijf te jagen door zich voor te doen als een of andere dril-sergeant.....

• 04 November 2014 - 08:32

Ikke:

Of die vent heeft thuis niks te zeggen .... dat zal wel wereld wijd zijn ....toch, hahaha je maakt weer van alles mee.
    En dan fietsen in NY wie kan dat zeggen, geniet nag efkes want over een paar dagen zit je weer tussen de knorries.

Kus.

• 04 November 2014 - 09:32

Anita:

Die fotozaak:je moet er wat voor doen maar dan heb je ook wat (neem ik aan)! Op zivh prima systeem zouden ze hier ook moeten doen, scheelt een boel werkelozen! Was die winkel niet ergens vij wall street? Daar mag je niet fotograferen weet je nog! Maar hoe dan ook, niet de reactie die we gewens zijn van Amerikanen. Je verhaal klinkt en de foto's zijn wel heel verleidelijk...in de toekomst toch ook nog maar een keertje New York met een bezoekje vereren. Geniet nog van de (voorlopig) laatste uurtjes in de States.

• 04 November 2014 - 16:47

Ans Jeurissen:

Mooi geschreven Moniek, zo beleef ik het ook een beetje.
    Geniet nog van je tijd daar.

Groetjes